← Back to archive
Environment City-wide Miljö- och hälsoskyddsnämnden · Meeting 2026-05-19 · Summarized 2026-05-28

Snow Dumping in Water: Environmental Impact and Alternatives

The Environmental and Health Protection Committee approved the Environmental Administration's response to a referral from the City Executive Board regarding snow dumping. While the administration acknowledged that dumping snow in water, especially from high-traffic areas, contributes to pollution and should be minimized, it currently remains the only solution for maintaining accessibility during heavy snowfall. The committee emphasized the need to investigate alternative methods and allocate land for snow storage, noting that new dispensation conditions, valid until 2031, have been nuanced regarding "freshly fallen snow."
This item has been updated with information from the minutes of the 2026-05-19 meeting.

Attachments

From the original document
[§12 den 19 maj 2026, Miljö- och hälsoskyddsnämnden Skrivelse om snödumpning.pdf] Miljö- och hälsoskyddsnämnden Protokoll nr 5/2026 2026-05-19 § 12 Skrivelse om snödumpning Remiss från kommunstyrelsen KS 2026/187 Dnr 2026-3152 MF 2026/16 Beslut Miljö- och hälsoskyddsnämnden beslutar enligt miljöförvaltningens förslag: 1. Miljö- och hälsoskyddsnämnden beslutar att godkänna förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen. 2. Miljö- och hälsoskyddsnämnden beslutar att omedelbart justera paragrafen. Nämndens behandling av ärendet Framlagda förslag till beslut Nämnden föreslår (se beslutet). Beslutsgång Ordföranden Åsa Lindhagen (MP) finner att nämnden beslutar enligt förvaltningens förslag. Särskilt uttalande Maja Boström (C) lämnar särskilt uttalande enligt följande: Centerpartiet välkomnar att miljöförvaltningen konstaterar att dumpning av snö i vatten bör minska och att staden behöver arbeta med att minska alla källor som tillför föroreningar till våra vatten. Det är en viktig utgångspunkt. Stockholms vatten är en av stadens största tillgångar och ska inte användas som avstjälpningsplats för förorenad snö. Samtidigt visar ärendet att stadens nuvarande politiska styre inte har tagit frågan om snödumpning på tillräckligt stort allvar. Trots att problemet varit känt under lång tid saknas fortfarande fungerande alternativ i den omfattning som krävs. Förvaltningen konstaterar att dumpning i vatten i vissa situationer fortfarande är den enda lösningen för att klara snöröjningen, men också att alternativa metoder behöver utredas och att staden i sin markplanering måste väga in behovet av ytor för landupplag av snö. Centerpartiet har lagt Miljö- och hälsoskyddsnämnden Protokoll nr 5/2026 2026-05-19 flera förslag som funkar i andra städer, såsom att använda pråmar för att forsla bort snön i stadens täta delar. Det är särskilt anmärkningsvärt att förvaltningen bekräftar att gammal snö under den gångna snösäsongen har tippats i vatten inför och i samband med stora snöfall, samt att det tidigare villkoret om nyfallen snö varit svårt att efterleva. Centerpartiet ser med oro på att förvaltningen pekar på att det finns villkor i den nya dispensen som kan vara svåra att följa, inte minst kravet på alternativ hantering av snö från högt trafikerade gator när sådana alternativ finns tillgängliga. Detta understryker behovet av politisk handlingskraft. Det räcker inte att konstatera att frågan är komplex. Centerpartiet anser att det behövs en tidsatt plan för att stegvis fasa ut snödumpning i vatten, en förstärkt uppföljning av trafikkontorets egenkontroll och en tydligare redovisning till nämnden av hur villkoren i dispensen efterlevs. Försök med exempelvis snösmältning med returvärme är positiva, men de måste följas av skarpa beslut om fortsatt utveckling och praktisk användning om resultaten visar potential. Handlingar i ärendet • MF 2026/16-2 12 2026-3152 Remiss, Skrivelse om snödumpning • MF 2026/16-2.1 12 2026-3152 Bilaga Skrivelse till Kommunstyrelsen om snödumpning Signerat av Protokollet har signerats digitalt av följande personer Namn Datum Åsa Lindhagen 2026-05-20 Elin Hjelmestam 2026-05-20 --- [12 2026-3152 Remiss, Skrivelse om snödumpning.pdf] Miljöförvaltningen Avd Miljö och hälsa, Enheten för skola o avfall Fleminggatan 4 Box 8136 104 20 Stockholm Telefon 08-508 28 868 Växel 08-50828800 kerstin.spangberg@stockholm.se start.stockholm Sida 1 (5) Skrivelse om snödumpning Remiss från kommunstyrelsen, dnr KS 2026/187 Förvaltningens förslag till beslut 1. Godkänna förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen. 2. Justera beslutet omedelbart. Sammanfattning Jonas Naddebo (C) har i en skrivelse till Kommunstyrelsen framfört de miljömässiga riskerna med att dumpa förorenad snö i vatten och betonar härvid att länsstyrelsens beslut om dispens för att dumpa snö i stadens vatten inte innebär ett frikort att dumpa snön utan att först ha uttömt alternativa möjligheter. Trafikkontoret ansvarar för snöröjningen i staden och därmed även för dumpning av snö inklusive efterlevnaden av de villkor som gäller för meddelad dispens för dumpning av snö. Miljöförvaltningen utövar tillsyn över trafikkontorets hantering av snön och efterlevnaden av villkoren i dispensen. Miljöförvaltningen vill betona att det är önskvärt att dumpning av snö i vatten minskar så långt möjligt eftersom dumpning är en av många olika källor som tillför föroreningar till vattnet. Staden måste arbeta med att minska alla källor för tillförsel av föroreningar till vatten där det är möjligt. Samtidigt är en snabb hantering av snö vid kraftiga snöfall nödvändig för framkomligheten i staden och för närvarande är dumpning av snön i vatten i vissa situationer den enda lösningen för att klara snöröjningen. Det är därför av vikt att alternativa metoder för hantering av snön utreds och att staden i sin planering av mark väger in det långsiktiga behovet av ytor för landupplag av snö. Miljöförvaltningen anser att det i huvudsak är möjligt att uppfylla villkoren i nu gällande dispens från förbudet att dumpa snö. Miljöförvaltningen granskar trafikkontorets arbete löpande i syfte att villkoren ska uppfyllas, samt att dumpningen ska minimeras. Handläggare Kerstin Spångberg Telefon: 08-508 28 868 Till Miljö- och hälsoskyddsnämnden 2026-05-19, p. 12 Miljöförvaltningen Avd Miljö och hälsa, Enheten för skola o avfall Tjänsteutlåtande Dnr 2026-3152 2026-04-17 Fleminggatan 4 Box 8136 104 20 Stockholm Telefon 08-508 28 868 Växel 08-50828800 kerstin.spangberg@stockholm.se start.stockholm Tjänsteutlåtande Dnr [Diarienummer] Sida 2 (5) Skrivelse om snödumpning Bakgrund Jonas Naddebo (C) har den 4 februari 2026 ställt en skrivelse till kommunstyrelsen gällande stadens dumpning av snö i vatten, se bilaga. Sammanfattningsvis lyfter Jonas Naddebo fram de miljömässiga riskerna med att dumpa förorenad snö i vatten och betonar härvid att beslutet om dispens för att dumpa snö inte innebär ett frikort att dumpa snön utan att först ha uttömt alternativa möjligheter. Han framför att det finns indikationer på att villkoren för tippning inte efterlevs fullt ut. Bl.a. har han hört att tippning sker även när det inte rör sig om “endast vid stora snöfall”, det vill säga att villkorskravet att tippning endast får ske av “nyfallen snö” inte alltid följs. Han menar att snö från ytor där föroreningshalter kan förväntas vara som högst ändå tippas i vatten, trots att sådan snö enligt villkoren i första hand bör lagras på land. Vidare lyfter han att det är särskilt problematiskt att snö från innerstaden, där föroreningsinnehållet typiskt kan vara högre, dumpas i vatten. Han ställer mot bakgrund av skrivelsen följande frågor till Kommunstyrelsen. • Kan stadsledningen garantera att alla 9 villkoren i dispensen att kunna snötippa följs? • Om inte, vad för åtgärder tar stadsledningen för att garantera att snödumpningen inte bryter mot reglerna? • När kommer Stockholms stad att permanent upphöra med snödumpning i vatten? Skrivelsen har remitterats till Miljö- och hälsoskyddsnämnden för yttrande senast den 22 maj 2026. Ärendets beredning Ärendet har beretts av avdelningen Miljö- och hälsoskydd i samverkan med avdelningen Stadsmiljö. Förvaltningens synpunkter och förslag Trafikkontoret ansvarar för snöröjning av stadens gator. Staden, genom Trafiknämnden, har av länsstyrelsen beviljats dispens för dumpning av snö i vatten som löpte ut den 8 april 2026. En ny dispens med nya villkor trädde i kraft den 8 april 2026 och gäller till den 8 april 2031. Inom den dispensen ryms även möjlighet för andra aktörer, bl.a. Statens fastighetsverk, att tippa snö som röjts från dess fastigheter. I så fall ska det ske efter lov från trafiknämnden. Miljöförvaltningen utövar tillsyn över trafiknämndens gaturenhållning, inklusive dumpning av snö i samband med snöröjning. Tjänsteutlåtande Dnr [Diarienummer] Sida 3 (5) Skrivelse om snödumpning Miljöförvaltningen ser positivt på att det finns ett engagemang för Stockholms miljö och för renare vattendrag. Även förvaltningen ser helst att stadens vattenförekomster inte nyttjas för dumpning av snö från stadens gator. Förvaltningen anser dock att dispens för dumpning av snö i vatten kan medges under förutsättning att åtgärden kan genomföras utan risk för människors hälsa eller miljön, om det behövs för att säkerställa framkomligheten i staden. Trots att dumpningen tillför en viss mängd föroreningar och skräp visar utförd miljökontroll att den mängd snö som dumpas endast utgör en mycket liten andel av den totala mängden orenligheter som tillförs vattnet. Enligt trafikkontorets rapport ”Underlag för ansökan om dispens för tippning av snö” 2025, utgör tippningen av snö vid fullt utnyttjad dispens <0,2 % av den totala belastningen från antropogena vattenburna källor (avloppsvatten, dagvatten och snö). Dock är det önskvärt att minska alla källor som bidrar till förorening av vattenförekomsterna. Det är därför angeläget att fortsätta undersöka alternativa möjligheter att hantera snön. De uppgifter som Jonas Naddebo lyfter fram i sin skrivelse stämmer i huvudsak. Förvaltningen vill dock förtydliga att utsläppen en genomsnittlig vinter till Riddarfjärden är 2,4 kg koppar och 0,8 kg bly, det vill säga de lägre siffrorna i de angivna intervallen. De högre belastningarna som anges i intervallen (8 kg koppar och 2,6 kg bly) avser maximalt utnyttjad dispens. Som ovan nämns innebär dock allt tillskott av föroreningar till våra vattenförekomster en negativ påverkan, även om påverkan i det enskilda fallet, i detta fall dumpning av snö, inte kan bedömas som betydande. Miljöförvaltningen bedriver tillsyn på trafikkontoret med avseende på bl.a. dumpning av snö. I tillsynen granskas den egenkontroll som trafikkontoret har för att uppfylla villkoren i dispensen. Bland annat granskas i år sambandet mellan dumpningstillfällen och kraftigare snöfall och att egenkontrollen följs upp utifrån meddelade villkor. Förvaltningen ser att det finns möjligheter till förbättring av egenkontrollen och kommer under våren dels följa upp vinterns snöröjning och dels informera om vilka krav som ställs på egenkontrollen för den nya dispensen. Det är riktigt att gammal snö under den gångna snösäsongen har tippats i vatten inför och i samband med stora snöfall. Förvaltningen har tagit upp detta med trafikkontoret i tillsynen och det har visat sig att det är mycket svårt att efterleva det aktuella villkoret. Av den anledningen finns inte villkoret kvar i det nya beslutet som trädde ikraft den 8 april 2026. Kortfattat är anledningen till svårigheten följande. Snö ska endast dumpas om det är nödvändigt för framkomligheten. Därför plogas nyfallen snö ihop i högar på lämpliga platser. Såsom vintrarna har varit under många år växlar vädret kraftigt under vintrarna och i normalfallet hinner dessa högar Tjänsteutlåtande Dnr [Diarienummer] Sida 4 (5) Skrivelse om snödumpning smälta ner mellan snöfallen och vid nya snöfall kan nya högar plogas ihop på ytorna. När det blir som i år, att snön inte har smält undan utan ny snö faller när den gamla snön ligger kvar, har trafikkontoret behövt tippa den gamla snön inför det nya snöfallet för att skapa plats för ny snö. Det är logistiskt mycket svårt att hantera den nyfallna snön, då allt ska röjas snabbt, om det dessutom ligger kvar stora äldre snöhögar. Förvaltningen har haft förståelse för detta förhållande liksom länsstyrelsen som därför har nyanserat detta villkor i den nya dispensen som har meddelats. Förvaltningen bedömer att de villkor som har meddelats i den nu gällande dispensen (från 8 april 2026) i huvudsak kan klaras med en god egenkontroll. Dock anser förvaltningen att det finns ett villkor som kan vara svårt att följa. Det villkoret innebär att trafiknämnden ska tillämpa alternativ hantering av snön från högt trafikerade gator, när sådana finns tillgängliga. Efterlevnaden av det villkoret bygger på att trafiknämnden i arbetet med att efterleva ett annat villkor, som innebär att nämnden ska utreda alternativa metoder till dumpning, lyckas med detta. Det vill säga att när trafiknämnden hittat alternativa metoder att hantera snön från högtrafikerade vägar så ska dessa tillämpas istället för dumpning. Den nya beslutet om dispens från dumpningsförbudet har med undantag från mindre justeringar, bl.a. den ovan nämnda justeringen, liknande villkor som det tidigare beslutet och ställer fortsatt krav på staden att minimera negativa effekter av dumpningen. Dispensen innehåller även krav på att ansvarig nämnd ska söka efter och, om möjligt, testa alternativa metoder till dumpning. Resultaten ska sammanställas innan en eventuellt förnyad dispensansökan lämnas in. I dagsläget saknas alternativ som kan anses rimliga utifrån en rimlighetsavvägning enligt miljöbalken och som inte ger en annan negativ påverkan genom t. ex. en ökning av utsläpp från transporter. Miljöförvaltningen ser gärna att staden utreder möjligheterna till att transportera snö från innerstaden till landupplag. Det fungerar sannolikt inte för all snöhantering då det vid särskilt kraftiga snöfall kan vara logistiskt svårt att hinna snöröja stadens gator om snö ska transporteras längre sträckor. Det skulle dock eventuellt kunna fungera som ett komplement för att minska dumpningen i vatten. I Trafikkontorets utredning 2022 av alternativa metoder till snötippning, redovisas sex möjliga metoder för pilotprojekt. Av dessa har en metod testats under vintern 2025/26, smältning av snö med hjälp av returvärme i fjärrvärmenätet. En utvärdering av den gångna vinterns försök kommer att redovisas av Trafikkontoret under hösten. Det är av vikt att staden ser långsiktigt på frågan om snöhantering. Allt fler av ytterstadens platser för snöupplag bebyggs och platser Tjänsteutlåtande Dnr [Diarienummer] Sida 5 (5) Skrivelse om snödumpning för snöupplag i ytterstaden försvinner. Risken är att inte mindre, utan mer snö kommer att dumpas i vatten om snö från ytterstaden också saknar plats och behöver köras in till innerstaden för att dumpas i vatten. Det är således en komplex stadsövergripande planeringsfråga i vilken utsträckning det är möjligt att minska dumpningen av snö genom att öka möjliga markytor för tillfällig lagring av snö. Anna Hadenius Monika Gerdhem Förvaltningschef Avdelningschef Miljöförvaltningen Miljöförvaltningen Bilaga Skrivelse till Kommunstyrelsen av Jonas Naddebo (C) --- [12 2026-3152 Bilaga Skrivelse till Kommunstyrelsen om snödumpning.pdf] 2026-02-04 Skrivelse till kommunstyrelsen Jonas Naddebo (C) Det finns mycket man kan säga om bristen på snöröjningen och Stockholms stads agerande i frågan under det ihållande snöoväder som vi såg på Stockholms gator under början av året. Det handlade om att vägar för bussar, gång- och cykelvägar inte fungerade, äldre och människor med rörelsehinder kom inte ut och över 20 000 klagomål inkom till staden, varav ungefär hälften stängdes rakt upp och ner. Ett annat problem, som inte rapporterats lite mycket om, har att göra med att Stockholms stad idag hanterar delar av den snö som röjs från stadens gator genom att tippa den i vatten, bland annat i Riddarfjärden. Stockholm är i dag en av få städer i norra Europa som fortfarande hanterar snö på detta sätt. Detta är särskilt anmärkningsvärt eftersom det handlar om vatten som stockholmare använder för rekreation och som är en del av stadens viktiga vattenmiljöer. Snö från vägtrafik kan innehålla betydande mängder föroreningar såsom metaller, kemikalier, mikroplast, sand, salt och skräp. Att denna snö dumpas ofiltrerad och orenad i stadens vattenmiljö väcker allvarliga frågor om miljöansvar, uppföljning och efterlevnad av gällande villkor. Stockholm har tidigare haft dispens för att tippa snö i vatten, vilket nu är förlängt till 2031. Detta sker samtidigt som Riddarfjärden och Norrström redan i dag har otillfredsställande ekologisk status och inte uppnår god kemisk status. Föroreningsinnehållet i snö varierar beroende på var snön kommer ifrån och hur länge den legat. I förorenad snö kan halter av PAH och metaller som exempelvis kobolt, krom, koppar, mangan, nickel, bly och zink vara förhöjda. Vid Norr Mälarstrand beräknas snöavfallet under en genomsnittlig vinter bidra med cirka 2,4–8 kg koppar och 0,8–2,6 kg bly. Dispensen för snötippning i vatten är inte ett generellt frikort, utan förutsätter att ett antal villkor uppfylls. Det är därför avgörande att staden kan redovisa att samtliga villkor efterlevs i praktiken. Trots det så finns det indikationer på att villkoren för tippning inte efterlevs fullt ut. Exempelvis uppges att: tippning sker även när det inte rör sig om “endast vid stora snöfall”, kravet på “nyfallen snö” inte alltid följs, snö från ytor där föroreningshalter kan förväntas vara som högst ändå tippas i vatten, trots att sådan snö enligt villkoren i första hand bör lagras på land. Särskilt problematiskt är att snö från innerstaden, där föroreningsinnehållet typiskt kan vara högre dumpas i vatten. Mot denna vill Centerpartiet ha svar från stadsledningskontoret på dessa frågor: Kan stadsledningen garantera att alla 9 villkoren i dispensen att kunna snötippa följs? Om inte, vad för åtgärder tar stadsledningen för att garantera att snödumpningen inte bryter mot reglerna? När kommer Stockholms stad att permanent upphöra med snödumpning i vatten?
The original document is available at meetingspublic.stockholm.se.