← Back to archive
Environment Norrmalm Kommunstyrelsen · Meeting 2026-05-13 · Summarized 2026-06-09

City buying negative emissions from Exergi carbon capture facility

Stockholm Stadshus AB is proposed to purchase "negative emissions" from Stockholm Exergi's new carbon capture facility at Energihamnen near Värtaverket. This aims to help the city achieve its climate goal of becoming climate positive by 2030. The agreement is proposed to run from 2029 to 2043, at a maximum cost of 120 million SEK per year.
This summary is based on the meeting agenda. We'll update when the minutes are published.
From the original document
Stockholm Exergi bygger BECCS Stockholm, en anläggning för koldioxidavskiljning i Energihamnen vid Värtaverket. Den infångade koldioxiden kommer, efter transport till sjöss, lagras geologiskt under havsbotten utanför Bergen, Norge. Investeringsbeslut fattades i mars 2025 och anläggningen planeras tas i drift under 2028. Tekniken möjliggör permanent lagring av biogen koldioxid och ger därmed upphov till negativa utsläpp.Stockholms stad har som mål att vara territoriellt klimatpositiv år 2030 och fossilfri senast 2040. Målen innebär att utsläppen ska minska kraftigt och att upptaget av växthusgaser ska vara högre än utsläppen.Mot bakgrund av Stockholms stads höga ambitioner i klimatarbetet avser Stockholms Stadshus AB att ingå avtal om köp av negativa utsläpp från Stockholm Exergi. Åtagandet syftar till att bidra till koncernens klimatarbete genom att motverka långsiktigt kvarstående utsläpp som är särskilt svåra att reducera.Stockholms Stadshus AB avser att ingå avtal upp till ett maximalt belopp om 120 miljoner kronor per år, justerat med konsumentprisindex med fast ränta (KPIF) från januari 2025, för perioden 2029–2043.
The original document is available at meetingspublic.stockholm.se.