← Tillbaka till arkivet
Miljö Norrmalm Kommunstyrelsen · Möte 2026-05-13 · Kortfattat 2026-06-09

Stockholms Stadshus AB köper negativa utsläpp från Stockholm Exergi

Stockholms Stadshus AB föreslås köpa "negativa utsläpp" från Stockholm Exergis nya anläggning för koldioxidavskiljning i Energihamnen vid Värtaverket. Detta görs för att bidra till stadens klimatmål om att bli klimatpositiv år 2030. Avtalet föreslås gälla för åren 2029–2043 till en kostnad av maximalt 120 miljoner kronor per år.
Denna sammanfattning baseras på mötets kallelse. Vi uppdaterar när protokollet publiceras.
Från originalhandlingen
Stockholm Exergi bygger BECCS Stockholm, en anläggning för koldioxidavskiljning i Energihamnen vid Värtaverket. Den infångade koldioxiden kommer, efter transport till sjöss, lagras geologiskt under havsbotten utanför Bergen, Norge. Investeringsbeslut fattades i mars 2025 och anläggningen planeras tas i drift under 2028. Tekniken möjliggör permanent lagring av biogen koldioxid och ger därmed upphov till negativa utsläpp.Stockholms stad har som mål att vara territoriellt klimatpositiv år 2030 och fossilfri senast 2040. Målen innebär att utsläppen ska minska kraftigt och att upptaget av växthusgaser ska vara högre än utsläppen.Mot bakgrund av Stockholms stads höga ambitioner i klimatarbetet avser Stockholms Stadshus AB att ingå avtal om köp av negativa utsläpp från Stockholm Exergi. Åtagandet syftar till att bidra till koncernens klimatarbete genom att motverka långsiktigt kvarstående utsläpp som är särskilt svåra att reducera.Stockholms Stadshus AB avser att ingå avtal upp till ett maximalt belopp om 120 miljoner kronor per år, justerat med konsumentprisindex med fast ränta (KPIF) från januari 2025, för perioden 2029–2043.
Originalhandlingen finns på meetingspublic.stockholm.se.