Cykelsituationen i Polishusparken: Frågor om gång- och cykelvägar
Charlotta Schenholm (L) och Henrik Sjölander (M) har lämnat in en skrivelse angående cykelsituationen i Polishusparken. De frågar om den kombinerade gång- och cykelbanan skapar konflikter och om en dedikerad cykelbana i den östra delen skulle minska dem. Kungsholmens stadsdelsförvaltning svarar att konflikter mellan gång- och cykeltrafikanter var kända sedan tidigare men att åtgärder som justerade markbeläggningar och ökad skyltning har minskat dem något. Förvaltningen anser att en kombinerad bana, där cyklister och gående tvingas visa hänsyn, är säkrare än ett dedikerat cykelstråk som skulle öka hastigheter och risker.
Denna sammanfattning baseras på mötets kallelse. Vi uppdaterar när protokollet publiceras.
Originalhandlingen finns på
meetingspublic.stockholm.se.