Svar om skötsel av Karl Bondes skog
Moderaterna i Hässelby-Vällingby har ställt frågor till stadsdelsförvaltningen om skötseln av Karl Bondes skog, som upplevs som eftersatt med nedfallna träd och tät sly, vilket påverkar framkomlighet och trygghet. De önskar en redovisning av skötselplaner, behov av röjning, vilka naturvärden som finns och hur skyltningen kan förbättras. Förvaltningen föreslår att Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd godkänner svaret, där man delar uppfattningen om skogens betydelse och att vissa delar kan gallras för att förbättra sikt och tillgänglighet, särskilt vid gångvägar och entréer. Dock ska resten av skogen skötas mindre ingripande för att värna naturvärdena, då skogen är ett ekologiskt särskilt betydelsefullt område med skyddsvärda arter. Projektet Grönare Stockholm arbetar med att skapa tydligare entréer och öka den biologiska mångfalden i skogen, vilket beräknas vara klart under 2027. Förvaltningen bedömer att åtgärder för att öka tryggheten är mer prioriterade i andra delar av stadsdelsområdet.
Denna sammanfattning baseras på mötets kallelse. Vi uppdaterar när protokollet publiceras.
Originalhandlingen finns på
meetingspublic.stockholm.se.